OGRODY MUZYCZNE – „Śpiewaj Ogrody”

22 Festiwal Ogrody Muzyczne im. Ryszarda Kubiaka od 1 do 31 lipca w siedzibie Synfonii Varsovii przy ul. Grochowskiej 272 w Warszawie

Takie motto – „Śpiewaj ogrody” –  organizatorzy tegorocznego  Festiwalu  Ogrody Muzyczne  zaproponowali dla jego dwudziestej drugiej  edycji . Nazwa jest  cytatem  z wiersza szwajcarsko – austriackiego poety Reinera Marii Rilkego:  „Śpiewaj ogrody, serce moje, których nie znasz…”. Te słowa  -„Śpiewaj ogrody”  –  wykorzystał  gdański pisarz  Paweł Huelle,  jako tytuł swojej głośnej książki. ..  

  Czytelnicy Pawła Huellego  wiedzą , że  chodzi  w niej o wielonarodowy i wielokulturowy  gdański ludzki tygiel, o wspólną egzystencję różnych nacji, o emocje dobre i złe, o losy powikłane,  oswajanie i negowanie obcych światów.  Ci, którzy Huellego nie czytali,  może znajdą właśnie okazję, by  do twórczości tego pisarza sięgnąć, bo to, co wydawało się  bezpowrotnie minione, powraca jakby zupełnie nieoczekiwanie i w równie trudnej do rozpoznania formie. 

    – Śpiewaj, poznawaj, ucz się tego, czego nie znasz, upajaj się pięknem i nowością, uprawiaj sztukę  w każdej formie.  Śpiewajmy więc razem, bo śpiew jednoczy. O to nam chodzi  w tym roku w Ogrodach – wyjaśnia  myśl niesioną przez tegoroczne motto Festiwalu  Łukasz Strusiński, od roku jego dyrektor artystyczny, we wcześniejszych  latach  współpracujący z twórcą Ogrodów Ryszardem Kubiakiem. Jeśli dobrze pójdzie, tę ideę „śpiewania ogrodów”  ( i o ogrodach,  i w ogrodach)  wyjaśni, być może, sam Paweł Huelle, którego na Festiwal zaproszono.   

   Czy to oznacza, że i publiczność ma tym razem na Ogrodach  śpiewać, tego organizatorzy nie zdradzają. Mówią  jednak o eksperymencie , jaki proponuje zespół wokalny Pro Forma z Olsztyna pod kierunkiem Marcina Wawruka, który ma zamiar pobudzić „wspólną pamięć muzyczną” festiwalowej publiczności. Tak  to określa dyr. Strusiński. Na ten eksperyment ma się  składać 15 utworów, które melomani festiwalowi zapewne w tej pamięci przechowują, bo chodzi o  czołowe utwory najbardziej znanych muzyków i wykonawców ostatnich dekad . 

    Paleta barw i różnorodności, jaką   tegoroczne Ogrody niosą  wydaje się bogata  i dość zaskakująca. Zaplanowano  sześć koncertów „na żywo” (w ubiegłym roku udało się zagwarantować jedynie dwa)  i  dwadzieścia projekcji filmowych. A więc tegoroczne Ogrody zapowiadają się „ na bogato”  m.in. dlatego, że w tym roku  sponsorzy (szczególnie władze  Warszawy i Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego) dopisali. Pewnie będzie się im za to dziękować… 

   Nie dopisali natomiast partnerzy – przedstawiciele państw członków Unii Europejskiej, którzy tradycyjnie, przez lata prezentowali swoje narodowe „ogrody muzyczne” . Tym razem z zaproszenia nie skorzystało ani przedstawicielstwo Francji, której prezydencja  w UE przypadała  w pierwszym półroczu tego roku, ani  Czech, których prezydencja zaczyna się 1 lipca. Taki rok, niestety… Europa ma trudniejsze problemy do ogarnięcia, a i bilateralne klimaty nieco ochłodły. 

   Nie znaczy to jednak, że Festiwal  Ogrody Muzyczne odstępuje od swojej tradycji prezentowania dorobku muzycznego państw Unii Europejskiej. Zgodnie z wieloletnim zwyczajem, zaplanowano – jak informuje dyr. Strusiński – weekendowe prezentacje zarówno francuskie, jak i czeskie. Jak zwykle, zobaczymy więc np.  ubiegłoroczny  koncert spod Wieży Eiffla upamiętniający francuskie święto narodowe 14 lipca,  a także projekcje dwu czeskich oper: „Rusałki” Dworzaka i  „Jenufy”  Janaczka.   

   Głównym zagranicznym partnerem Ogrodów będzie jednak w tym roku … Korea Południowa.  Zobaczymy więc projekcję  koreańskiego  musicalu, którego fabułę oparto na  życiowej i naukowej drodze Marii Curie Skłodowskiej, a także koncert polskiego zespołu  jazzowego  „na żywo”  z   koreańską wokalistką  oraz   koncert siedmiu artystów  z tego kraju  śpiewających songi  z musicalu poświęconego naszej rodaczce.  

     Ogrodowa publiczność już kilkakrotnie nagradzała swoją nagrodą „Złotą  konewką”  spektakle z Bregencji wystawiane na Jeziorze Bodeńskim. Tym razem  zobaczymy m.in. „Czarodziejski  flet”  W. A. Mozarta, który na pływającej scenie bregenckiej  miał swoją premierę w  2014 r. i zwyczajowo był tam pokazywany przez dwa lata.  

   Festiwalowa  publiczność  będzie miała okazję posłuchać   również  muzyki Wagnera. Będą to m.in. nagrania z festiwalu wagnerowskiego sprzed dwóch lat, w którym brali udział  również polscy artyści – w tym słynny tenor Piotr Beczała . 

    Projekcje filmowe prezentowane  na Ogrodach Muzycznych przyciągają warszawska publiczność, bo stanowią rzadką  okazję   poznania muzycznego repertuaru  w najlepszych światowych  wykonaniach.  Ale równie skutecznym magnesem bywają koncerty inaugurujące Festiwal oraz koncerty finałowe. Tak będzie i w tym roku.  Koncert  otwarcia przygotowano  we współpracy ze Stowarzyszeniem im.  Bogdana Paprockiego, które jest  m.in. organizatorem  ogólnopolskiego  konkursu młodych talentów wokalnych. Właśnie  laureaci tego konkursu  zainaugurują tegoroczne 22 Ogrody Muzyczne.  

    I wreszcie koncert finałowy, w którym  wybitny polski skrzypek jazzowy Adam Bałdych ,  wraz ze swoim zespołem, zagra kwartet smyczkowy Stanisława Moniuszki, czcząc  tym  przypadającą w tym roku 150  rocznicę śmierci wielkiego kompozytora.  Będzie to również rzadka okazja do  posłuchania na żywo improwizacji naszego słynnego już w świecie  skrzypka jazzowego. 

     I wreszcie  informacja dla warszawskich melomanów bardzo istotna: z powodu niezwykłych technicznych „turbulencji”,  22 Ogrody Muzyczne im. Ryszarda Kubiaka nie odbędą się  w tym roku na Zamku Królewskim, lecz w Pawilonie Koncertowym Sinfonii Varsovii  przy ul. Grochowskiej 272 w Warszawie. Jedynie koncert duetu fortepianowego Fiony  i Chiary Alaimo zaplanowany na 20 lipca odbędzie się w zamkowej Sali Balowej.      

     Jak zwykle, dla seniorów przewidziano  ulgowe bilety wstępu i karnety. Dugą listę kas, gdzie są już one do nabycia znajdziemy w Internecie pod hasłem „Ogrody Muzyczne”. 

 Jolanta Kroner 

LINK DO WYDARZENIA:

https://www.ogrodymuzyczne.pl/

Udostepnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

500 Liczba wyświetleń wpisu