Nasze seniorskie pokolenie za długo czeka na bunt

Seniorzy – twórzmy wspólnie nowe inicjatywy – wewnątrz-pokoleniowe i między-pokoleniowe. Zabiegajmy o pozytywny wizerunek osób starszych. Niech otwartość na nowe technologie przyniesie korzyści nam i naszym najbliższym.   Dbajmy, żebyśmy nie stali się zamkniętym kręgiem ludzi starych, zgorzkniałych i oczekujących jedynie na pomoc.

Wybór, czy być lisem, czy lwem. To trudna decyzja, gdy się ma siedemdziesiąt, osiemdziesiąt lub więcej lat.

Oceniam, że  znaczna część naszego pokolenia dojrzała i jest gotowa się zbuntować. Ogólnie rzecz biorąc uważam, że jesteśmy za grzeczni. Ale swój bunt już niedługo możemy wyrazić kartką do głosowania.

W kontekście nadchodzących wydarzeń coraz ważniejsza, we współczesnym świecie, wydaje się rola mediów (tak tradycyjnych, jak i internetowych). Mają one ogromny wpływ na rozwój lokalnej wspólnoty, przy jednoczesnym przenikaniu się roli informacyjnej z edukacyjną.

I choć media zręcznie karmiły nas informacjami, jak dobrzy żyje się polskim seniorom na wsi i w mieście, i jednocześnie pomijały informacje, jak żyje się tej grupie ludzi w innych krajach UE, zaczęło uwidaczniać się jak wiele rzeczy się nam nie udało, że zmarnowaliśmy mnóstwo czasu, że zmarnowaliśmy ponad ćwierć wieku.

Bo może to jest punkt zwrotny, rzeczywiście to jest ten czas przełomu i trzeba myśleć o tym, co będzie, choć zdajemy sobie sprawę, że czasu jest coraz mniej, a i sił szybko ubywa. Może należy przestać żyć jak zamknięci w bańkach mydlanych, próbując nieudolnie z nich wyjść, skoro już  rodzi się w nas świadomość, że musimy się przebudzić.

Aby to zmienić – trzeba zmienić język. Seniorzy muszą próbować rozmawiać między sobą i między-pokoleniowo.

Obecnie informacja medialna – opisując rzeczywistość – skierowana jest najczęściej do ludzi młodych, zdrowych i bogatych, niejednokrotnie jednocześnie tą rzeczywistość kreując – dlatego ma tak kluczową rolę w życiu społecznym.

Media (jednobiegunowe) pełnią coraz częściej rolę skarbnicy wiedzy – stając się dla wielu ludzi wyrocznią, niezależnie od wieku i punktem odniesienia do otaczającej rzeczywistości.

Na jednorodny przekaz narażeni są szczególnie ludzie bardzo młodzi. Osoby starsze, bogatsze o doświadczenia życia w komunizmie, rozważniej analizują przekaz medialny. Dlatego to właśnie w dzisiejszych czasach szczególnie istotne staje się dostarczanie informacji rzetelnej i pochodzącej z wielu perspektyw. A organizacje, a także poszczególni obywatele, mogą a nawet powinni odgrywać w tym procesie istotną rolę – tworząc i prowadząc media obywatelskie.

I tutaj także Seniorzy, poprzez Rady Seniorów, które są naszym jedynym ustawowym reprezentantem, powinniśmy mieć możliwość wypowiadania się we własnych sprawach.

Seniorzy – twórzmy wspólnie nowe inicjatywy – wewnątrz-pokoleniowe i między-pokoleniowe. Zabiegajmy o pozytywny wizerunek osób starszych. Niech otwartość na nowe technologie przyniesie korzyści nam i naszym najbliższym. Dbajmy, żebyśmy nie stali się zamkniętym kręgiem ludzi starych, zgorzkniałych i oczekujących jedynie na pomoc.

                                                                                                                                                                                        Zdzisław Czerwiński

Udostepnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

138 Liczba wyświetleń wpisu