Uchwała Nr 1/2015
Warszawskiej Rady Seniorów
Regulamin pracy Warszawskiej Rady Seniorów
przyjęty 29 marca 2015r.
na podstawie § 7 uchwały Nr LXXXV/2188/2014 Rady Miasta Stołecznego Warszawy z 3 lipca 2014r. w sprawie utworzenia Warszawskiej Rady Seniorów, członkowie Warszawskiej Rady Seniorów, powołani Zarządzeniem nr 6726/2014 Prezydenta m.st. Warszawy z dnia 20 października 2014 roku, przyjmują Regulamin Pracy Warszawskiej Rady Seniorów.
I Postanowienia ogólne
- Warszawska Rada Seniorów, zwana dalej „Radą”, działa na podstawie statutu przyjętego uchwałą Nr LXXXV/2188/2014 Rady Miasta Stołecznego Warszawy z 3 lipca 2014r. w sprawie utworzenia Warszawskiej Rady Seniorów.
- Rada w swoich działaniach kieruje się dobrem osób starszych.
- Niniejszy regulamin pracy określa strukturę oraz organizację pracy Rady.
- Rada ma prawo używania pieczęci i logo, określonych w Załączniku Nr 1 do Regulaminu. Umieszczenie logo na wszelkiego rodzaju materiałach i nośnikach wymaga uzyskania zgody Prezydium Rady.
- Przewodnicząca Rady używa pieczątki imiennej, której wzór określony jest w Załączniku Nr 1 do Regulaminu.
- Praca w Radzie ma charakter społeczny. Członkom nie przysługuje wynagrodzenie, dieta ani zwrot kosztów związanych z pracą w Radzie.
- Decyzje Rady podejmowane są w formie uchwał Rady zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków.
- Strategicznymi partnerami przy realizacji zadań Rady są funkcjonujące rady seniorów w dzielnicach m.st. Warszawy, Rada Programu Warszawa Przyjazna Seniorom oraz warszawskie i ogólnopolskie organizacje działające na rzecz aktywizacji seniorów i budowy społeczeństwa obywatelskiego.
- Rada ma prawo zgłaszania do Biura Pomocy i Projektów Społecznych rocznego planu wydatków wynikających z planu pracy.
II Zadania Rady
Rada pełni funkcję konsultacyjną, doradczą i inicjatywną w zakresie:
- projektów aktów wydawanych przez organy m.st. Warszawy dotyczących spraw ważnych dla seniorów;
- integracji i wspierania środowiska osób starszych oraz reprezentowania zbiorowych interesów tych osób na zewnątrz;
- monitorowania potrzeb warszawskich seniorów, występowania z propozycjami rozwiązań prawnych oraz wydawania opinii i formułowania wniosków, służących rozwojowi działalności na rzecz seniorów;
- występowania z inicjatywami likwidacji wszelkich barier ograniczających bezpieczne funkcjonowanie osób starszych, niepełnosprawnych i chorych;
- rozwijania idei społeczeństwa obywatelskiego;
- współpracy z dzielnicowymi radami seniorów i uczestnictwo w spotkaniach na terenie dzielnic;
- informowania opinii publicznej o działalności rad seniorów przy wykorzystaniu w tym celu kontaktów z mediami;
- promowania aktywnego i zdrowego stylu życia wśród seniorów;
- podejmowania działań w celu przełamywania stereotypów na temat seniorów i starości, wzmacniania relacji wewnątrzpokoleniowych, jak i międzypokoleniowych,
- przeciwdziałania wszelkim formom dyskryminacji, przemocy i wykluczenia ze szczególnym uwzględnieniem osób przebywających w domach pomocy społecznej, domach dziennego pobytu oraz zakładach opiekuńczo-leczniczych,
- promowania działań ułatwiających przejście z pracy zawodowej w okres wolny od jej świadczenia;
- współpracy z radami seniorów z innych miast w kraju i zagranicą;
- podejmowania działań umożliwiających seniorom z Warszawy kontakt z Radą w sprawach wykraczających poza kompetencje rad seniorów w dzielnicach m.st. Warszawy;
- występowania z wnioskiem do Prezydenta o nadawanie wyróżniającym się seniorom, organizacjom seniorskim i osobom pracującym na rzecz osób starszych i potrzebujących odznak i wyróżnień będących w gestii Prezydenta;
- przyznawanie wyróżnienia osobom, instytucjom i organizacjom, które poprzez swoje działania pomagają osobom starszym i potrzebującym;
- podejmowanie patronatów i udzielanie poparcia organizacjom, inicjatywom i działaniom służących poprawie dobrostanu seniorów.
III. Struktura Rady
Członkowie Rady
- Członkowie Rady powoływani i odwoływani są przez Prezydenta m.st. Warszawy.
- Do zadań członków Rady należy:
- czynny i aktywny udział w pracach zespołów roboczych oraz posiedzeniach Rady,
- zgłaszanie propozycji zadań do rocznych planów pracy oraz tematów kolejnych posiedzeń,
- reprezentowanie podmiotów, który wskazał członka Rady,
- nawiązywanie kontaktów z podmiotami zainteresowanymi współpracą z Radą,
- przekazywanie informacji o działalności Rady do lokalnych środowisk seniorskich.
Prezydium Rady
- Dla sprawnej organizacji pracy powołuje się Prezydium, w skład którego wchodzi 4 członków Rady, w tym Przewodniczący, 2 Wiceprzewodniczących oraz Sekretarz.
- Członkowie Prezydium wybierani są spośród członków Rady uchwałą podjętą w trybie wskazanym w I.7 niniejszego Regulaminu. Odwołanie członka Rady z Prezydium następuje w takim samym trybie jak wskazany w zdaniu poprzednim.
- Osoby powołane do Prezydium pełnią funkcję do końca swojej kadencji w Radzie.
- Do zadań Prezydium należy:
- przygotowanie rocznych planów pracy Rady, nie później niż do końca I kwartału roku kalendarzowego,
- zwoływanie oraz przewodniczenie posiedzeniom Rady,
- przygotowywanie zakresu tematycznego posiedzeń Rady,
- zatwierdzanie protokołów, sprawozdań, uchwał, opinii, wniosków i innych ustaleń przyjętych w trakcie posiedzeń Rady,
- zatwierdzanie i przekazywane projektów dokumentów, które będą podlegały zaopiniowaniu na posiedzeniach Rady,
- sporządzanie rocznych sprawozdań z działalności Rady, nie później niż do końca I kwartału następnego roku kalendarzowego,
- wyznaczenie przedstawicieli do współpracy z podmiotami strategicznymi, w tym w szczególności do Rady Programu Warszawa Przyjazna Seniorom,
- reprezentowanie oraz wyrażanie stanowisk w bieżących kontaktach na zewnątrz, nie wymagających delegacji wszystkich członków Rady,
- wydawanie zgody na umieszczenie logo Rady,
- zgłaszanie propozycji zadań Rady wymagających zapewnienia środków finansowych ze strony Urzędu m.st. Warszawy,
- współpraca w kwestiach organizacyjno-biurowych z Zespołem Realizacji Polityki Senioralnej Biura Pomocy i Projektów Społecznych Urzędu m.st Warszawy.
IV Organizacja pracy Rada
Posiedzenia Rady.
- Posiedzenia Rady odbywają się w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.
- Terminy spotkań ustalane są z wyprzedzeniem paromiesięcznym. Informacja przypominająca o terminie i miejscu posiedzenia, wraz z proponowanym porządkiem obrad, przekazywana jest członkom Rady drogą telefoniczną lub/i elektroniczną, co najmniej na 7 dni przed posiedzeniem. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się niedotrzymanie tego terminu.
- Projekty dokumentów, które podlegać będą opiniowaniu na danym posiedzeniu, przekazywane są drogą elektroniczną, na co najmniej 7 dni przed tym posiedzeniem, w uzasadnionych przypadkach dopuszcza się skrócenie tego terminu do 3 dni. Wersja papierowa dokumentów będzie do odebrania w Biurze Pomocy i Projektów Społecznych Urzędu m.st. Warszawy, w Zespole Realizacji Polityki Senioralnej.
- Z każdego posiedzenia Rady sporządzany jest protokół, który po zatwierdzeniu przez członka Prezydium, zamieszczany jest do publicznej wiadomości na stronie Miasta senioralna.um.warszawa.pl.
- W przypadku braku możliwości wzięcia udziału w posiedzeniu, członek zawiadamia o tym fakcie Prezydium Rady.
- Posiedzenia są otwarte dla osób niebędących członkami Rady, bez prawa zabierania głosu.
- Z inicjatywy członków Rady – za zgodą Prezydium – mogą być zapraszane na posiedzenia osoby niebędące członkami Rady, z prawem zabierania głosu.
- Członkowie podejmują decyzje w drodze głosowania zwykłą większością głosów. W sytuacji, gdy głosy dzielą się po równo, decyduje głos osoby przewodniczącej posiedzeniu. Prawomocne podjęcie uchwał, opinii, wniosków i innych ustaleń z posiedzeń Rady wymaga udziału minimum 50% członków Rady, w tym członka Prezydium Rady.
Zespoły robocze, eksperci.
- Do realizacji zadań powoływane mogą być przez Radę lub Prezydium zespoły robocze oraz zapraszani eksperci.
- W skład zespołu roboczego wchodzą członkowie Rady oraz osoby niebędące członkami Rady, bez względu na wiek tych osób.
- Na wniosek Rady Seniorów, z upoważnienia, zespoły robocze i eksperci mogą zwracać się do określonych Biur Urzędu m.st. Warszawy o przedstawienie informacji oraz opracowań dotyczących problematyki starszych mieszkańców Warszawy, a znajdujących się w gestii danego Biura.
- Wyniki prac zespołów roboczych przedstawiane są na posiedzeniach Rady.
- Strukturę i organizację pracy zespołów roboczych ustalają ich członkowie.
- Praca zespołów roboczych i ekspertów wspierana jest organizacyjnie przez Biuro Pomocy i Projektów Społecznych.
V Współpraca z Biurem Pomocy i Projektów Społecznych
- Obsługę administracyjno-biurową oraz miejsce spotkań Rady zapewnia Biuro Pomocy i Projektów Społecznych Urzędu m.st. Warszawy.
- Do współpracy z Radą wyznaczony jest Zespół Realizacji Polityki Senioralnej w Biurze Pomocy i Projektów Społecznych Urzędu m.st. Warszawy, który współpracuje z Prezydium Rady.
- Do szczególnych kwestii w ramach współpracy należy:
- dbałość o zgodność formalno-prawną kadencji i składu członków ze statutem Rady,
- zapewnienie odpowiednich warunków lokalowo-technicznych dla posiedzeń Rady,
- terminowe przekazywanie informacji o posiedzeniach do wszystkich członków Rady,
- przekazywanie projektów dokumentów, które będą podlegały zaopiniowaniu przez Radę,
- informowanie o wszelkich sprawach związanych z działalnością Rady,
- przekazywanie korespondencji adresowanej do Rady wpływającej do Urzędu m.st. Warszawy oraz na adres poczty elektronicznej wrs@um.warszawa.pl,
- umieszczanie informacji o działalności Rady na stronie internetowej senioralna.um.warszawa.pl,
- gromadzenie dokumentacji związanej z działalnością Rady, w tym protokołów i list obecności z posiedzeń Rady,
- uczestnictwo w posiedzeniach Rady.
VI Postanowienia końcowe
Zmiany w regulaminie pracy, w drodze uchwały, podejmują członkowie Rady kwalifikowaną większością głosów – (2/3), przy obecności, co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.